„Pokonać COVID w szkole”
Nowoczesna szkoła –pozytywne wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w edukacji
W dzisiejszych czasach nikt już nie ma wątpliwości, że nowoczesne media, które na dobre zagościły w życiu prywatnym oraz zawodowym, muszą także stanowić integralną część współczesnego szkolnictwa.
Przekonali się o tym uczestnicy projektu skierowanego do nauczycieli zatytułowanego „Pokonać COVID w szkole” realizowanego przez Zachodniopomorskie Forum Organizacji Socjalnych ZAFOS wspólnie z partnerem niemieckim Uckermarkischer Bildungsverbund gGmbH. Projekt jest realizowany w ramach Programu Współpracy Interreg V A Meklemburgia Pomorze Przednie /Brandenburgia/Polska w ramach celu „Europejska Współpraca Terytorialna” Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
16 uczestników przez 6 tygodni zgłębiało wiedzę m.in. z zasad nauczania on-line, poznawało stronę techniczną i specyfikę dydaktyki on-line, a także zagrożenia w Internecie i zasady etyczne pracy w przestrzeni wirtualnej. Okazało się, że nauczyciele, którzy doświadczyli nauczania zdalnego w okresie pandemii COVID-19 oceniają swoje przygotowanie nie najlepiej. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego na niereprezentatywnej próbie blisko 3 tysięcy polskich nauczycieli, zaledwie 5 % określiło swoje przygotowanie do prowadzenia zajęć w sposób zdalny jako bardzo dobre, a ok. 40% czuło się przygotowanymi w stopniu małym lub umiarkowanym. Podobnych opinii na temat przygotowania nauczycieli do realizacji lekcji zdalnych dostarczyli uczniowie. Zaledwie 8 % uważało, że umiejętności ich nauczycieli były na wysokim poziomie, a 26% oceniało je źle.
Nic też dziwnego, że projekt „Pokonać COVID-19 w szkole” cieszył się dużym zainteresowaniem wśród szczecińskich nauczycieli i nie tylko.
Potwierdza to Anna Block prowadząca zajęcia z dydaktyki nauczania cyfrowego w tym projekcie. Mój zakres zajęć obejmował 12 h lekcyjnych. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem uczestników – mówi Anna Block – ponieważ nauczyciele biorący udział w zajęciach pracują w różnych typach szkół i uczą różnych przedmiotów, starałam się pokazać im szerokie spektrum metod, skupiając się jednakże na metodach aktywizujących, ponieważ te są najbardziej adekwatne w nauczaniu cyfrowym, jednocześnie uwzględniając specyfikę potrzeb pokolenia Z ( C ) – stwierdza Anna Block.
Największym zainteresowaniem – dodaje- cieszyły się następujące metody: odwrócona klasa, nauczanie wyprzedzające, escape room, webquest, praca projektowa. Nauczyciele zgłaszali wielokrotnie, że chcieliby pogłębić swoją wiedzę o w/w metodach, chętnie w formie warsztatowej. Jednocześnie chcieliby uzupełnić swoje kompetencje cyfrowe, które są niezbędne do wdrażania różnorodnych metod nauczania cyfrowego( np. obsługa programów graficznych) – stwierdza Anna Block.
Projekt realizowany będzie do sierpnia 2021 roku.
Część praktyczna za nami. Ostatnie zajęcia on-line odbędą się 17 czerwca, a przed nami jeszcze konferencja dla dyrektorów szkół i przedstawicieli władz oświatowych zarówno po stronie polskiej i niemieckiej- podsumowująca projekt i prezentująca jego efekty. Konferencja odbędzie się 22 czerwca w formie on-line. Udział w konferencji można zgłaszać drogą mailową : kontakt@zafos.pl lub tel. 510 848 114.
Zostanie też wydany podręcznik będący kompendium wiedzy nt. narzędzi efektywności i bezpieczeństwa dla nauczania zdalnego oraz prezentacja porządkująca stronę techniczną pracy on-line. Pomoce te dotrą do szkół po obu stronach granicy w nowym roku szkolnym 2021/2022.
Autorstwo: Anna Kolmer.